Valtaosa yrityksistä on jo nyt digitalisoinut ja automatisoinut prosessit, jotka liittyvät kuluihin, joita työntekijöille aiheutuu työn tekemisestä. Ellei kokonaan, niin ainakin osittain. Tarkoitetaan siis niitä kuluja, jotka liittyvät työhön liittyvien tehtävien suorittamiseen. Ne muodostavat kohtuullisen osan käyttökustannuksista ja voivat olla mitä tahansa pienistä hankinnoista ohjelmistotilauksiin. Mukana voi olla vaikkapa konsulttipalvelukuluja, edustus- ja matkakuluja tms.
Vaikka monet yritykset ovat jo ottaneet käyttöön digitaalisia ratkaisuja optimoidakseen tämän alueen toimintoja, on silti niitä, jotka edelleen työskentelevät manuaalisesti. Nyt kun vuosi on 2022 tämä ei enää toimi. On myös tosiasia, että monet tällä alueella jo “digitaalisoituneet” yritykset toimivat todellisuudessa vain osittain digitaalisella ja automatisoidulla prosessilla. Sekään ei nyt enää vuonna 2022 ole kovin tehokasta.
Tässä muutamia näkökulmia siihen, kuinka digitaalinen transformaatio kuluhallinnassa tehdään oikein ja millaisia hyötyjä sillä voidaan saavuttaa.
